Ar visuomet pastebime konfliktą?
Lektorius išskiria dviejų tipų konfliktus – matomus ir nematomus. Pasak jo, kai konfliktas yra nematomas, žmonės ignoruoja ir vengia vienas kito, tyčiojasi, naudoja ironiją bei sarkazmą, apkalba arba būna pabrėžtinai šalti ir mandagūs. Tuo tarpu matomo konflikto atveju viskas vyksta priešingai – žmonės šaukia, įrodinėja, kartais keikiasi ar net mušasi, kitaip tariant, jie nevaldo savo emocijų.
Matomas konfliktas visuomet akivaizdus, o štai nematomo konflikto žmonės dažnai nė nepastebi. „Tai panašu į lėtinę ligą. Gyventi kaip ir galima, bet džiaugsmo irgi nėra“ – sako M. Daugelavičius. Norint išspręsti užslėptą konfliktą pirmiausia reikia padaryti jį matomu, o tuomet jau galima „gydyti“.
Destruktyvūs ir konstruktyvūs konfliktai
Jeigu konfliktas yra matomas ir abi nesutariančios pusės akivaizdžiai išreiškia savo nepasitenkinimą, reikėtų atskirti, konfliktas yra konstruktyvus ar destruktyvus. Vyraujant destruktyviam konfliktui, emocijos būna labai stiprios, abiejų pusių tikslu tampa ne išspręsti problemą, o įrodyti savo tiesą, dažniausiai nukrypstama nuo pagrindinės temos. O kartais pradedama įžeidinėti oponentą ir priskirti jam tam tikras diagnozes. Kitaip tariant, destruktyvūs konfliktai griauna santykius, skiria žmones.
Tuo tarpu konstruktyvūs konfliktai veda prie rezultato. Oponentai turėtų klausyti vienas kito, ieškoti bendrų sprendimų, teikti pasiūlymus, nenukrypti nuo temos ir stengtis rodyti kuo mažiau emocijų.
Pasak M. Daugelavičiaus, destruktyvus konfliktas, tai diskusija apie tai, kas kaltas, matoma projekcija į praeitį, o konstruktyvus konfliktas projektuojamas į ateitį ir ieškoma kaip išspręsti problemą.
Kaip išspręsti konfliktą?
Nuo konfliktų bėgti negalima, tuomet jie tiesiog tampa pasyvūs. Reikėtų pasistengti destrukciją paversti konstrukcija. Nustokite pulti ir pradėkite kalbėti apie savo norus, paklauskite oponento, ko nori jis ir jį išklausykite. Jeigu oponentas vis nukrypsta į asmeniškumus, priminkite jam pokalbio temą ir pateikite problemos sprendimo pasiūlymą. Koncentruokitės tik į vieną problemą – vienu metu neišspręsite kelių klausimų.
Jeigu nepavyksta konflikto išspręsti
Daugiau nei pusę destruktyvių konfliktų galima pervesti į konstruktyvią pusę. Jeigu niekaip nepavyksta oponento patraukti į konstruktyvią pusę, geriausia visai išeiti iš konflikto. Tai padaryti galima keliais paprastais būdais.
Baikite pokalbį ir susitarkite dėl kito laiko. Būtina nustatyti tikslią datą ir laiką, kada pratęsite pokalbį, kitaip konfliktas liks neišspręstas ir taps nematomu. Pasistenkite pakeisti temą, pajuokaukite – humoras dažnai išsklaido įtampą.
Kitas konflikto užbaigimo būdas – sutikti su oponentu. Tai nereiškia, kad turite nusileisti ir atsisakyti savo nuomonės. Sutikti reikia ne su jo sąlygomis, o su nuomone. Pavyzdžiui, jeigu oponentas sako, kad kažkas yra labai brangu, sutikite su juo. Tačiau tai nereiškia, kad jūs atsisakote pirkti brangų daiktą. Tokiu būdu jūs tiesiog pereinate prie problemos sprendimo.
Konfliktas išsisprendžia, kai abu lieka patenkinti. Jei patenkintas lieka tik vienas, konfliktas nėra išspręstas.
Parengta pagal VersloKursai.lt lektoriaus Mariaus Daugelavičiaus video mokymą „Konfliktų valdymas“